fredag 26 december 2008

Några julbilder

Såhär på annandan vill jag berätta lite hur vår jul varit. På kvällen dan före dan så firar vår familj här hemma för oss själva. Vi börjar med skinksmörgås innan julklappsutdelningen tar vid. Sen blir det lite glögg, pepparkakor och hemlagat julgodis. När vi sen sitter och tittar på granen så lyssnar vi på Carolas julskiva och då speciellt Stilla Natt. Sen är det läggdags för att klara av julaftonen. Bilden visar dukningen innan vi åt skinksmörgåsarna.
Skinkan pryds av en skinkpinne som ett av barnen gjort i slöjden. Grisen i toppen är antagligen ett vildsvin.
På julaftonen samlas min fru och hennes familj hemma hos någon av dem och äter julmiddag. Detta året var vi hemma hos frugans lillebror och förberedde maten och staplade julklapparna som skulle delas ut. Här syns maten som vi åt.

Tre sorters sill, julskinka, röbetssallad, köttkorv, brysselkål, saltrulle, Janssons frestelse, prinskorv, köttbullar, bruna bönor, dopp i grytan mm. Jag har säkert glömt någon av de goda rätterna. Till efterätt var det ris ala malta. Sedan var det dags att öppna julklapparna. När allt var avklarat och vi tackat alla för allt vi fåttoch sagt hej då så var det bara att vända kosan hemåt och ladda för besök av min mor och far och min lillebror med familj.


När min familj kom började vi med fika och sen var det dags för ännu en juklappsutdelning. Till denna julklappsutdelning så har farmor köpt de flesta julklapparna. När alla tackat varandra för allt vi fått så var det dags att ta med hela släkten här hemma och besöka min frus far och mor som bjöd på julgröt mm. Tur att det är gångavstånd så transporten inte tar så lång tid. Efter julevangelium och kaffe så traskade vi hemmåt igen och går så småningom till sängs. För på juldagen är det dags för julotta.
Efter julotta och julottekaffe så satte vi oss och tittade på gamla familjevideor. Man glömmer snabbt hur allt såg ut för 15 år sen. Barnen tycker också att det är roligt att se sig själva som små. Efter en vällagad middag och ännu mer julgodis så vänder mina föräldrar och min brors familj hemåt igen. Efter att ha plockat iordning lite så var det dags att sova middag. Sen gjordes inte många knop resten av kvällen. Hoppas att din jul har varit god också. Jag önskar dig en god fortsättning på detta året och att 2009 blir ett bra år för dig.




Inga kommentarer: