lördag 24 november 2007

Från idé till verklighet..

Som jag skrivit om tidigare så snurrar det runt en del idéer i mitt huvud. Idag är jag ganska stolt att kunna visa upp att en utav dem faktiskt har blivit verklig. Bilden ovan visar en skiss som är ritad med snickarpennan på en bit gipsskiva som var över. Det är en grovskiss till en lykta som skall stå vid garageinfarten. När man fått ner idén på "papper" så får man börja fundera på hur man ska gå tillväga för att tillverka saken. Vilket material, hur gör jag, vad börjar jag med osv... I detta fallet så gjorde jag en bättre ritning på CAD för att få proportionerna rätt, sen började jag att gräva.
Jag grävde hål för att gjuta sockeln och lade även ner rör för att kunna dra elledningar.
Sen var det "bara" att hyvla, kapa, skruva, måla och putsa så var lyktstommen klar.
På bilden ovan så håller jag på att bulta fast benen i betongsockeln, elkablarna är på plats och solen skiner denna kalla dag. Taket var ganska trixigt att få till men det gick det också. När elen var kopplad så var det bara att invänta mörkret för att se om idén och tanken jag haft stämde med verkligheten. Mörkret kom runt 17-tiden och faktiskt så tycker jag att resultatet blev som jag ville.

Lampan som är monterad är bara på 13 Watt så det inte skall gå åt för mycket el. Nu har jag bara att tillverka en likadan till andra sidan infarten och göra två som är lite längre som ska vara som portstolpar. Ha det gott!!







2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjusig lykta! Men var sitter lampan? I botten eller toppen?

// F

Anonym sa...

Gratulerar! Det blev verkligen väldigt bra och snyggt!
/P